چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰۳

چرا زايمان طبيعي به نفع مادر و نوزاد است

۱ بازديد

چرا زايمان طبيعي به نفع مادر و نوزاد است

زايمان طبيعي

سلامانه : سزارين، يك عمل جراحي است كه با وجود داشتن عوارضي چون بيهوشي به وفور در كشور ما انجام مي‌شود. در حالي كه امروزه حتي در كشورهاي پيشرفته دنيا هيچ پزشكي نمي‌تواند بدون يك علت پزشكي قابل قبول اقدام به سزارين كند و چيزي به عنوان سزارين اختياري كه ما در ايران داريم، وجود ندارد.

سزارين

به گزارش روزنامه جام جم، دكتر آمنه لاهوتي، متخصص زنان و زايمان به بهانه روز جهاني ماما در‌اين‌باره مي‌گويد: سزارين يك عمل جراحي بزرگ محسوب مي‌شود و مانند ديگر اعمال جراحي به بيهوشي نياز دارد. حتي خطر ابتلا به خونريزي، عفونت، احتمال نياز به انتقال خون و خطر ناشي از بيهوشي در مادران سزارين شده بيشتر از مادراني است كه زايمان طبيعي كرده‌اند. حتي مدت بستري شدن مادر بعد از زايمان طبيعي خيلي كمتر از سزارين است.

دكتر فاطمه سروي، جراح و متخصص زنان و زايمان و فلوشيپ نازايي نيز در اين باره مي‌گويد: تا وقتي مادر مي‌تواند زايمان فيزيولوژيك داشته باشد بهتر است از سزارين اجتناب كند؛ چراكه عوارض بيهوشي عمومي در زنان باردار به دليل حجم بالاي شكم و فشار روي عروق و عدم تخليه گوارشي بسيار بالاتر از بيماران عادي است. از طرفي سيستم جريان شرياني وريدي در فرد باردار بسيار متفاوت است و اين مورد نيز در بروز عوارض بيهوشي موثر است.

دكتر لاهوتي با تاكيد بر اين كه زايمان طبيعي به طور معمول يك روند فيزيولوژيك و دردناك است، اما وقتي با سير طبيعي خود پيش مي‌رود، درد آن قابل تحمل خواهد بود، مي‌افزايد: در صورت آگاه بودن مادر از روند طبيعي زايمان و وارد بودن عامل زايمان و مديريت درست، روند زايمان (چه به لحاظ علمي و چه از نظر حمايت رواني مادر) بخوبي انجام مي‌شود و يكي از لذتبخش‌ترين تجربيات مادر خواهد بود.

ترس از درد زايمان طبيعي

متاسفانه در كشور ما در صورتي كه انتخاب به عهده خود بيماران و حتي پزشكان گذاشته شود، بيشتر آنها سزارين را به عنوان راه تولد نوزاد انتخاب مي‌كنند كه شايد اولين علت آن، ترس از زايمان طبيعي و درد ناشي از آن باشد.‌در حال حاضر تمهيداتي انديشيده شده كه انجام زايمان طبيعي به روش مطمئن انجام شود.

دكتر لاهوتي با اشاره به اين كه عامل مهم ايجاد چنين ترسي، تصوري است كه در بارداران نسبت به كمبود امكانات در زايمان طبيعي و روش نادرست زايمان طبيعي در شرايط فعلي وجود دارد، مي‌گويد: در حقيقت مادر بايد مطمئن باشد در هر ساعتي كه وقت زايمانش فرا برسد، شرايط بيمارستاني همانند آنچه در سزارين در اختيار باردار قرار مي‌گيرد، فراهم است و او مي‌تواند در فضايي مناسب به طور طبيعي زايمان كند.

دكتر سروي نيز تاكيد مي‌كند: روش‌هاي آماده‌سازي قبل از زايمان طبيعي با حضور باردار و همسرش از اوايل حاملگي بايد آغاز شود و بهره‌گيري از روش‌هاي مختلف چون روش تنفس ويژه نيز به زنان باردار بايد آموزش داده شود. همچنين روش‌هايي چون بي‌دردي موقع زايمان از طريق بي‌حسي‌هاي اپيدورال و گازهاي استنشاق موقع زايمان در بيمارستان‌ها قابل اجراست كه از درد زايمان طبيعي خواهد كاست.

به سر فرزندم فشار وارد نشود

برخي بارداران فكر مي‌كنند سزارين براي نوزادشان بهتر است؛ چراكه هنگام زايمان، برخلاف زايمان طبيعي فشار بر سر بچه وارد نمي‌شود.‌اين متخصص زنان اين تصور را به كلي نادرست مي‌داند و توضيح مي‌دهد: فشاري كه جنين هنگام زايمان طبيعي تحمل مي‌كند براي او مفيد است، چون با حالت مكشي كه ايجاد مي‌كند ريه‌هاي جنين را پاك مي‌كند. به همين دليل است كه نوزادان حاصل زايمان طبيعي مشكلات تنفسي كمتري نسبت به سزاريني‌ها دارند. پس از بابت فشار روي سر جنين نيز نبايد نگران بود چون استخوان‌هاي سر وي به نحوي است كه اين فشار را بخوبي تحمل مي‌كند و هيچ عارضه‌اي برايش پيش نمي‌آورد.

وي تاكيد مي‌كند: سر جنين هنگام عبور از كانال زايمان بخوبي تغيير شكل پيدا مي‌كند و متناسب با آن مي‌شود تا روند زايمان با كمترين مشكل انجام شود. مگر در مواردي كه سر جنين نسبت به لگن مادر، بزرگ باشد كه در اين هنگام سزارين براي مادر و جنين مفيد و ضروري است. حتي در يك تحقيق روشن شده است نوزاداني كه با روش طبيعي به دنيا آمده‌اند، بهره هوشي بالاتري دارند.

چرا پزشكان سزارين را پيشنهاد مي‌كنند؟

سزارين يك عمل قابل برنامه‌ريزي است و زمان انجام آن نيز با برنامه‌هاي پزشك قابل تطبيق است؛ بنابراين پزشكاني كه بيماران خود را سزارين مي‌كنند راحت‌تر مي‌توانند برنامه‌هاي شغلي و زندگي خود را مديريت كنند.

دكتر لاهوتي با بيان اين مطالب مي‌گويد: از سوي ديگر، زايمان نيازمند همكاري فعالانه مادر تا لحظه آخر است و مسلما در صورتي كه مادر خسته شود يا به هر دليلي همكاري نكند روند زايمان با وقفه مواجه خواهد شد، اما در سزارين نيازي به كمك مادر نيست و پزشك به تنهايي كنترل اوضاع را به دست مي‌گيرد. بعلاوه سزارين به نظر قابل پيش‌بيني بوده و ريسك مشكلات مادر و كودك طي آن به نظر راحت‌تر و قابل حل مي‌آيد.

چرا زايمان طبيعي به نفع مادر و نوزاد است؟

ـ مادراني كه زايمان طبيعي مي‌كنند هنگام شيردهي و دادن آغوز به نوزاد موفق‌تر هستند، زودتر به شرايط قبلي برمي‌گردند و بهتر مي‌توانند به نوزاد خود رسيدگي كنند.

ـ زايمان طبيعي از نظر اقتصادي نيز به نفع خانواده و جامعه است.

ـ در زايمان طبيعي، خانم‌ها تناسب اندام خود را با انجام ورزش‌هاي مناسب سريع‌تر از مادران سزارين شده به دست مي‌آورند.

ـ در مورد افتادگي‌هاي ارگان‌هاي لگن مثل مثانه نيز بجز در زايمان‌هاي بسيار سخت و طولاني، خطر افتادگي در خانم‌هاي زايمان طبيعي به نسبت سزارين چندان بيشتر نيست.

ـ فقط گاهي به دلايل پزشكي ، زايمان بايد از طريق سزارين انجام شود.
منبع:روزنامه جام جم
سلامانه

ارگاسم

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.